De Zuidelijke Nederlanden

Kunst uit de Zuidelijke Nederlanden van de middeleeuwen tot de barok

Schilderkunst en sculpturen vormen de zwaartepunten binnen de collectie van eigen bodem, die ook manuscripten, prenten, tekeningen en siervoorwerpen omvat. De nadruk ligt op kunst uit de 15de, 16de en 17de eeuw, en bij de hoofdrolspelers gaat het van Hugo Van der Goes, Hans Memling en Gerard David, over Jan Gossaert, Pieter Bruegel en Maerten De Vos tot Michaelina Wautier en de grote Antwerpse drie: Peter Paul Rubens, Antoon Van Dyck en Jacob Jordaens.

Maria met Kind, ca. 1520

Jan Gossaert

Portret van Elisabet, hofnar van Anna von Hongarije, ca. 1525

Jan Van Hemessen

periode 1880 – 1930

Belgische kunst

Van eigen bodem 

Deze collectie bevat werk van de impressionistische en symbolistische kunstenaars uit Sint-Martens-Latem, met namen als Emile Claus, Gustave Van de Woestyne, Valerius De Saedeleer en George Minne. Zo belanden we bij de expressionisten, met Gust De Smet, Constant Permeke en Frits Van den Berghe. Tot slot zijn er de werken van onder meer Rik Wouters, James Ensor, Jules Schmalzigaug, Floris en Oscar Jespers, Edgard Tytgat, René Magritte, Paul Delvaux en Marcel Broodthaers.

Skelet arresteert maskers (detail), 1891

James Ensor

De zonneschilder, 1921

Frits Van den Berghe

Op de dijk in Oostende, 1909

Léon Spilliaert

Singelberg 

Hedendaagse kunst

In het sculpturenpark Singelberg, in het havengebied van Linkeroever, bewaart The Phoebus Foundation werk van de Britse kunstenares Sophie Ryder, de Uruguyaan Pablo Atchugarry, het Nederlandse Atelier Van Lieshout, en kunstenaars van eigen bodem, zoals Michaël Aerts, Hubert Minnebo en Wim Delvoye. In 2018 verwierf The Phoebus Foundation tal van sculpturen uit de voormalige collectie van Brussels Airport, met namen als George Grard, Jean-Michel Folon, Paul Van Hoeydonck, Jef Van Tuerenhout en Panamarenko.

The Visitation (detail), 2015

Hans Vandekerckhove

Rising, 2013

Sophie Ryder

Een vreemde reis, 2000

Jan Vanriet

CoBrA

Theater (detail), 1969

Karel Appel

CoBrA

The Phoebus Foundation is de eigenaar van een van de grootste collecties CoBrA-kunst ter wereld. De focus ligt op de ontstaansperiode van deze kunstbeweging, met werk van Karel Appel, Pierre Alechinsky, Corneille, Asger Jorn, Carl-Henning Pedersen en Christian Dotremont. De zeer diverse collectie omvat niet alleen schilderijen, maar ook veel prenten, sculpturen en toegepaste kunst, zoals tapijten en meubels.

Ruiter, 1947

Carl-Henning Pedersen

Zonder titel (detail), 1953

Asger Jorn

intro

Textiel uit de oudheid

De verzameling textiel uit de oudheid is zonder meer uniek.
Deze deelcollectie telt ongeveer tweeduizend weefsels en archeologische objecten uit het oude Egypte. Ze wordt aangevuld met textiel dat afkomstig is van gebieden die liggen aan de Zijderoute in Centraal-Azië.

Sfeerbeeld uit tentoonstelling

3500 jaar textielkunst

3500 jaar

Aan deze collectie is de permanente tentoonstelling 3500 jaar textielkunst in HeadquARTers (Antwerpen) gewijd. Ze neemt de bezoeker mee op een reis door de geschiedenis van Egypte. Uit de faraonische periode zie je onder meer linnen doeken, dierenmummies, mummiekartonnages en fragmenten van dodenboeken op linnen. Uit de Romeinse periode komen, naast unieke weefsels, Romeins glas, dodenmaskers en indrukwekkende beeldhouwwerken. Het Koptische textiel — kleurrijke figuratieve weefsels — dateert uit de laat-Romeinse en vroeg-Byzantijnse periode in Egypte. Je maakt ook kennis met de Arabische en Centraal-Aziatische invloeden op het Egyptische textiel.

Een wollen kindertunica, in één stuk geweven en volledig bewaard

Koptisch textiel, 250–570

Egypte, einde 100–200

Fayumportret

20ste eeuw

Latijns-Amerikaanse kunst

The Phoebus Foundation bezit de grootste verzameling Latijns-Amerikaanse kunst van Europa, met topstukken uit onder andere Uruguay, Brazilië, Argentinië, Cuba en Mexico, en werk van klinkende namen als Joaquín Torres García, José Gurvich, Julio Alpuy, Antonio Berni, Marcia Schvartz en Wifredo Lam. Sleutelwerken uit deze collectie dateren uit het interbellum, met als belangrijkste stromingen het constructivisme en het surrealisme. In veel werken is de zoektocht naar identiteit een belangrijk motief.

Zonder titel, 1947

WIFREDO LAM

koloniaal

Koloniale kunst
uit Latijns-Amerika

De koloniale kunst uit de Nieuwe Wereld slaat de brug tussen de collectie oude meesters van eigen bodem en de verzameling 20ste-eeuwse kunst uit Latijns-Amerika. Via Antwerpen werden massa’s prenten en schilderijen naar de Nieuwe Wereld verscheept. Daar werden ze geassimileerd met de eigen beeldtradities. Het resultaat is een mix van beeldculturen, die getuigt van een scharniermoment in de geschiedenis.

Aartsengel Michaël (detail), 1751

Fray Miguel de Herrera

La mística ciudad de Dios, ca. 1700

Cristóbal de Villalpando

Monster uit de lagune van Tagua Tagua (detail), ca. 1784

Anoniem

topgrafie & cartografie

Topografie en cartografie

Deze collectie telt ruim vierhonderd kaarten, atlassen en stadsgezichten uit de 16de, 17de, 18de en 19de eeuw. Hoogtepunten zijn de zeldzame atlassen van cartografen van het eerste uur: Gerard Mercator, Abraham Ortelius, Jodocus Hondius, en Petrus Kaerius. Uitzonderlijk is de volledig met de hand ingekleurde Atlas Maior van Willem Jansz Blaeu. Deze elfdelige reeks bevat maar liefst 592 kaarten en staat geboekstaafd als de duurste publicatie van de 17de eeuw.

Amsterdam, 1662

Leo Belgicus

16de eeuw

Reynaert de vos

The Phoebus Foundation is de eigenaar van meer dan vijfhonderd boeken over het middeleeuwse dierenepos Van den vos Reynaerde. De oudste drukken dateren uit de vroege 16de eeuw en de collectie als geheel bestrijkt vijf eeuwen literatuurgeschiedenis.

Johan Wolfgang von Goethe, Reineke Fuchs, Stuttgart, 1867

Illustratie van Wilhelm von Kaulbach, in

Antwerpen

Havenerfgoed

In 2003 nam Katoen Natie het initiatief om historisch patrimonium van havenbedrijven te redden. Hieruit is een aanzienlijke verzameling maritiem en logistiek erfgoed gegroeid.

De rijke geschiedenis van het Antwerpse havenleven wordt verteld aan de hand van meer dan zevenhonderd objecten, met onder meer tractors, stootwagens, pirrewitjes en bascules. Een team van vrijwilligers, ex-havenarbeiders, bekommert zich om het onderhoud van de unieke stukken. Daarnaast omvat deze deelverzameling zomaar even 250.000 (!) historische foto’s van de Antwerpse haven.

ca. 1900

Antwerpse natiepaarden

collectie Havenerfgoed

Tractor

collectie Havenerfgoed

Natiewagen

Terug naar overzicht