Behind the scenes

Enkele weken geleden verwelkomden we onze nieuwe Phoebus fellow, Anna Rota (IT), in ons restauratieatelier. Anna neemt je graag mee achter de schermen van haar restauratieproject bij The Phoebus Foundation.

 

“Ondanks het kleine formaat (25 x 25 cm) trekt dit schilderij uit het atelier van Joos Van Cleve (1485-1541) meteen onze aandacht. De ongebruikelijke ruitvormige drager lijkt uniek te zijn in het oeuvre van de kunstenaar en roept vragen op over de verspreiding van ruitvormige schilderijen in de Renaissance schilderkunst.”

 

“De gezichtstonen, met een uitzonderlijk zachte overgang tussen licht en donker, doen denken aan het “sfumato” van Leonardo Da Vinci. De kunstenaar had bijzonder veel aandacht voor details en gebruikt hiervoor verschillende materiële trucjes. Kijk maar naar de dikte van de kleurlaag van de parels in het haar van Maria of de plooien van de witte sluier langs haar halslijn. Het haar van Maria en de gezichten en handen zijn dan weer met zeer dunne penseelstreken weergegeven.”

 

Na het verwijderen van vernis en retouches kwamen de prachtige kleuren van de gezichtstonen weer naar boven, evenals sommige details die voorheen minder zichtbaar waren. Dankzij de restauratie hebben we ons kunnen verdiepen in de schildertechniek van Van Cleve en zijn atelier.”

Maria met Kind en een peer, ca. 1530 Voor behandeling, ingelijst

Joos Van Cleve (atelier)

Onderschildering, detail zichtbaar aan de randen

Na reiniging en verwijdering van vernis

Terug naar overzicht