Een kijkje nemen achter het opstellen van een conditierapport
Onze tentoonstelling Saints, Sinners, Lovers, and Fools in het Denver Art Museum komt dichterbij! Bij de voorbereidingen van zo’n grootschalig project komt echter heel wat kijken. Onze collega Laura Geudens neemt je graag mee achter de schermen.
“Aangezien ik een achtergrond heb in conservatie en restauratie, ondersteun ik voor deze tentoonstelling mijn collega’s bij het nakijken van de conditierapporten. Alvorens een kunstwerk naar een tentoonstelling vertrekt, wordt het namelijk aan een uitgebreide conditiecheck onderworpen. Via het conditierapport wordt nagegaan of de toestand van het werk overeenstemt met de verwachtingen. Voor mij was het bijzonder interessant om de collectie zilveren objecten te onderzoeken en te documenteren. Deze stukken reisden voor het eerst en kregen dus een volledig nieuw conditierapport.”
“Een voorbeeld hiervan is Christus in de Woestijn, een zilveren plaquette van de hand van Arent van Bolten (1573-1633). Er werden schadebeelden opgemaakt van het stuk: afbeeldingen waarop met een kleurcode de voornaamste beschadigingen en/of aandachtspunten zijn weergegeven. Op basis van die afbeeldingen worden de specifieke noden van de objecten bepaald, met oog op de tentoonstelling. Voor dit stuk werd besloten om een viltlaag aan te brengen op de contactpunten tussen de steun en dit object, wat toelaat het stuk op een veilige manier verticaal te tonen.”