21/11/2022 - 26/02/2023

Flemish Art 1880-1914

Emile Claus, Meisje aan de Leie, ca. 1892

Vanaf de 19de eeuw wordt België een van de belangrijkste industriële naties van de wereld. Boeren worden arbeiders. Ze verlaten het platteland voor de stad, en hokken daar dicht op elkaar gepakt in stinkende beluiken. Fabrieksschoorstenen walmen dag en nacht. Geen wonder dat het heimwee naar het verloren boerenverleden steekt. Kunstenaars als Emile Claus, Gustave Van de Woestyne, George Minne en Valerius De Saedeleer verlaten het vuile Gent. In de Leie-streek kunnen ze vrij ademen, en vinden ze echo’s van de verloren idylle. Elk op hun manier zoeken ze – bewust of onbewust – hun ‘roots’. De een vindt die in rijpe korenvelden, de ander in de bruegeliaanse poëzie van een winterlandschap of in het getaande gezicht van een boer. In hun schilderijen, beelden en tekeningen zweemt een soort collectieve essentie van wat Vlaanderen is. Een monumentale, complexloze en vaak bijna spirituele ode aan de streek en haar bewoners. Maar ook buiten Latem wordt geschilderd. In Oostende schippert James Ensor tussen reële vissers en burleske fantasieën – want ook absurde humor blijkt typisch Vlaams. En bij het begin van de 20ste eeuw voelt Léon Spilliaert zich verloren in een steeds sneller veranderende wereld. En dan moet de oorlog nog beginnen.En terwijl de Eerste Wereldoorlog woedt, ademen de schilderijen van Rik Wouters levensvreugde.

Met Painting Flanders brengt The Phoebus Foundation het verhaal van een belangrijk stukje Vlaamse kunstgeschiedenis aan het einde van de 19de eeuw naar het Verenigd Koninkrijk. De expo is een ware primeur: het is de eerste tentoonstelling in het gloednieuwe tentoonstellingsgebouw van het Thomas Gainsborough’s House te Sudbury, Suffolk. Het geboortehuis van het Britse portretgenie Thomas Gainsborough (1727-1788) is de uitgelezen locatie voor dit verhaal. Net zoals Emile Claus en co is ook hij schatplichtig aan grootmeesters als Peter Paul Rubens (1577-1640) en geeft hij zijn eigen draai aan de artistieke traditie. Het pittoreske landschap van Suffolk vertoont bovendien veel gelijkenissen met de uitgestrekte natuur rond de Leie: het verwondert, kalmeert en inspireert.

Gustave Van De Woestyne, Deeske zittend, 1908
George Minne, Geknielde van de fontein, 1898
James Ensor, Geraamten in travestie, 1894

Bekijk de video