300 Years of Flemish Masterworks

Phoebus goes USA! Wij zijn bijzonder trots om onze allereerste intercontinentale tentoonstelling ooit te presenteren! The Phoebus Foundation slaat de handen ineen met Denver Art Museum voor de tentoonstelling Saints, Sinners, Lovers, and Fools, die zal openen op 16 oktober 2022!

Meer dan 120 meesterwerken uit onze deelcollectie oude meesters zullen de Atlantische Oceaan oversteken om de Amerikaanse bezoekers mee te nemen op een rollercoasterrit doorheen 300 jaar Vlaamse kunst!

In het hart van de Verenigde Staten, aan de voet van de Rocky Mountains, is Denver Art Museum de locatie bij uitstek voor deze uitzonderlijke tentoonstelling. In het verleden heeft het museum al buitengewone tentoonstellingen georganiseerd over Claude Monet, Frida Kahlo Venetiaanse meesters,… Deze keer staan Hans Memling, Peter Paul Rubens en andere Vlaamse supersterren in de schijnwerpers!

Hans Memling en atelier, De geboorte van Christus, ca. 1480
Jan Van Hemessen, Portret van Elisabet, hofnar van Anna van Hongarije, ca. 1525
Peter Paul Rubens, Diana en haar nimfen op jacht, ca. 1636-37

Een wereld vol passie, lef en rebellie

Het levensverhaal van de Ierse prinses Dimpna leest als een tragisch sprookje. Na de dood van haar moeder vraagt de koning haar ten huwelijk. Gek van verdriet over het verlies van zijn vrouw ziet hij immers in zijn dochter de perfecte echtgenote. De moedige Dimpna weigert echter zijn aanzoek en neemt de benen richting vasteland. Via omzwervingen komt zij in het Kempische Geel terecht. De koning weet Dimpna op te sporen en onthoofdt eigenhandig zijn rebelse dochter. Haar heldhaftig verzet maakte Dimpna ongekend populair bij het volk waardoor zij niet veel later tot heilige wordt uitgeroepen. Vanaf de hoge middeleeuwen trokken pelgrims massaal naar Geel. Hier wordt Dimpna vereerd als patrones van de geesteszieken. Haar martelaarschap staat aan de oorsprong van de eeuwenlange traditie van zorg, barmhartigheid en naastenliefde. Ook vandaag is Geel bekend voor zijn uitgebreid zorgnetwerk en zijn unieke omgang met psychiatrische patiënten, die thuis bij zijn inwoners worden opgevangen.

Op het hoogtepunt van de Dimpna-cultus creëert Goossen Van der Weyden, kleinzoon van de beroemde Rogier, een uitzonderlijk meesterwerk. Het monumentale altaarstuk is een samenstelling van verschillende individuele taferelen waarin het leven en de marteldood van Dimpna in de verf gezet worden. Het werd geschilderd omstreeks 1505 voor de norbertijnenmonniken van de abdij van Tongerlo, die het onderbrengen op een prominente plaats in hun kerk.

Recent werd het Dimpna-altaarstuk verworden door The Phoebus Foundation. Meer dan drie jaar lang werden de panelen onderworpen aan een uitgebreid restauratieproject. De geschiedenis is immers bikkelhard geweest voor het kunstwerk. In zijn vijfhonderdjarig bestaan werd het meesterwerk versneden, verwaarloosd, gevandaliseerd, gestolen en zelfs vergeten. Een team van The Phoebus Foundation werkte intensief samen met nationale en internationale experts om de schilderijen in hun oorspronkelijke glorie te herstellen. Ontdek welke uitzonderlijke verhalen, eeuwenlang vergeten, zich ontvouwen onder lagen stof en vuil. Een interactieve scenografie dompelt je helemaal onder in de buitengewone wereld van Dimpna.

(c) Luk Monsaert

Bekijk de video

Goossen Van der Weyden, Scènes uit het leven van de heilige Dimpna: de vlucht naar Antwerpen, ca. 1505

The Phoebus Foundation presenteert in samenwerking met het Frans Hals Museum de tentoonstelling Thuis bij Jordaens: de eerste monografische tentoonstelling van de zeventiende-eeuwse Antwerpse meester Jacob Jordaens in Nederland.

Zoals de Noordelijke Nederlanden Frans Hals, Rembrandt en Vermeer hebben, zo kennen de Zuidelijke Nederlanden hun eigen Grote Drie: Jordaens, Rubens en Van Dyck. Net als zijn tijdgenoot Frans Hals, schilderde Jordaens met grote zwier, menselijkheid en eigenzinnigheid. Ontdek meer over Jordaens en laat je verrassen door de verhalen achter zijn vernuftige en soms geestige schilderijen. De hedendaagse reconstructie van Jordaens’ pronkkamer met de recent gerestaureerde, originele deur- en plafondstukken, maakt de tentoonstelling tot een unieke ervaring. Behalve op hun oorspronkelijke plek in het huis van Jordaens zijn deze werken nooit eerder samen getoond.

Jacob Jordaens, Zo de ouden zongen, zo piepen de jongen, ca. 1640-1645

Jordaens maakte tot op hoge leeftijd historiestukken, portretten en genrevoorstellingen. Zijn naaste familie was daarbij vaak een inspiratiebron en zijn woonhuis een showroom. Zijn ontvangstkamer – waar hij rijke klanten ontving – was op spectaculaire wijze gedecoreerd met werk van eigen hand. Zelfs de deuren en het plafond waren geheel beschilderd. Onlangs zijn de overgebleven schilderijen van de ontvangstkamer volledig gerestaureerd en dit najaar zijn ze voor het eerst weer allemaal bij elkaar te zien. Speciaal voor deze tentoonstelling wordt in het Frans Hals Museum namelijk een hedendaagse reconstructie gemaakt van die ontvangstkamer waarin je de gerestaureerde deur- en plafondstukken op een bijzondere manier kunt bekijken. Door de spiegelvloer word je letterlijk omgeven door de schilderingen en kun je ervaren hoe de pronkkamer eruit moet hebben gezien. Hierdoor waan je je even ‘thuis bij Jordaens’, tussen werken zoals Jordaens ze bedoeld had.

Bekijk de video

Gouden tijd van de Zuidelijke Nederlanden

In 2016 organiseerde de Kanselarij van The Phoebus Foundation, in samenwerking met de Provincie Oost-Vlaanderen, haar allereerste tentoonstelling, in het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster te Gent. De Kanselarij profileerde zich hierdoor als een nieuwe speler op het vlak van oude meesters.

Voor God & Geld nam de bezoeker op sleeptouw naar de Gouden Tijd van de Zuidelijke Nederlanden (15de en 16de eeuw). Ze gaf een beeld van de economische macht van het graafschap Vlaanderen en het hertogdom Brabant, belangrijke technologische, industriële en handelscentra van de toenmalige wereld, en wierp een nieuw licht op economische en culturele hoogtepunten.

Deze tentoonstelling over ‘het Silicon Valley van de middeleeuwen’ werd bezocht door zowat 70.000 bezoekers, onder wie het Belgische vorstenpaar, en Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Laurent van België.

Herbeleef de tentoonstelling!

De wortels van Vlaanderen

Een jaar na haar eerste succesvolle tentoonstelling presenteerde de Kanselarij opnieuw een deel van de collectie van The Phoebus Foundation aan het grote publiek. Hoofdrolspelers in deze tentoonstelling over de Vlaamse kunst tussen 1880 en 1930 waren de meest invloedrijke schilders uit die periode: Emile Claus, Valerius De Saedeleer, Gustave Van de Woestyne, George Minne, James Ensor, Léon Spilliaert, Rik Wouters, Frits Van den Berghe, Constant Permeke, Gust. De Smet, Hubert Malfait en Edgard Tytgat. De expo belichtte een kanteltijd in de Vlaamse kunst- en cultuurgeschiedenis en nam bezoekers mee naar de vroege 20ste eeuw. Maar OER was ook anders en grensverleggend. OER ging ook over nu en wat het betekent Vlaming te zijn. Want de grens tussen heden en verleden is flinterdun.

OER bracht een selectie van topstukken. Vele werken werden voor het eerst aan het grote publiek getoond. Door de sprookjesachtige scenografie leek het alsof bezoekers in de schilderijen konden rondlopen. OER was opnieuw een voltreffer. De tentoonstelling lokte in vier en een halve maand ruim 60.000 bezoekers naar het Caermersklooster.

Herbeleef de tentoonstelling!

Deze tentoonstelling bood een inkijk in de kunstgeschiedenis van Vlaanderen, met specifieke aandacht voor de beweegredenen van kunstenaars: hoe werd kunst gepercipieerd door kunstenaars van bij ons? Heeft onze geschiedenis hun kijk op kunst beïnvloed? Hoe kijken hedendaagse kunstenaars naar deze evolutie?

De tentoonstelling was opgebouwd met kunstwerken uit de collectie van The Phoebus Foundation, die werden aangevuld met bruiklenen van diverse kunstenaars. De benedenverdieping was helemaal gewijd aan wisseltentoonstellingen van jonge gastkunstenaars.

Sinds 2017 werkt de Kanselarij van The Phoebus Foundation samen met de Antwerpse Keizerskapel.

Op deze unieke locatie wordt halfjaarlijks een nieuw en onbekend pareltje uit de collectie geëxposeerd. Een begeleidende Phoebus Focus vertelt alles over het meesterwerk en de auteur geeft er een lezing over.

De volgende werken werden reeds tentoongesteld:

  1. Antwerpse meester, Sint-Lukas schildert de Madonna, ca. 1520-30
  2. Daniël Seghers, Bloemenvaas met rozen, narcissen en tulpen, ca. 1630-40
  3. Peter Snayers, Overval op reizigers, ca. 1640-50
  4. Adriaen Isenbrandt, Drieluik met de Onbevlekte Ontvangenis, ca. 1500

Expeditie in het land van Reynaert

In 2018 liet de Kanselarij van The Phoebus Foundation het brede publiek kennismaken met weer een nieuwe deelcollectie van de Foundation. Vossen was niet zomaar een tentoonstelling: het ging om een fiets- en tentoonstellingsparcours over het middeleeuwse verhaal van de vos Reynaert. De Kanselarij werkte hiervoor samen met de Provincie Oost-Vlaanderen en de gemeentes Beveren, Sint-Gillis-Waas en het Nederlandse Hulst. Ook deed ze voor advies een beroep op het Reynaertgenootschap.

De ruime Reynaert-collectie werd tentoongesteld in de vorm van een ‘culturele expeditie’ over het middeleeuwse dierenepos. De expeditie nam bezoekers mee op een fietstocht van 40 of 60 kilometer door het Vlaamse Waasland en Nederlands Zeeuws-Vlaanderen. Op dit belevingstraject maakten de bezoekers op een speelse en toegankelijke manier kennis met de lepe vos. Van prachtige kunstwerken en decors via schalkse films en ultramoderne animaties tot een toffe speurtocht: ze maakten dit stukje cultuurgeschiedenis bijzonder toegankelijk.

Met ongeveer 60.000 bezoekers was Vossen het derde succesvolle grote project van de Kanselarij van The Phoebus Foundation.

Bekijk de video

Vijf eeuwen cultuurgeschiedenis uitgekleed

Aalst en deelgemeente Moorsel, Waterkasteel, Sint-Martinuskerk en Sint-Goedelekerk 

Kant lijkt soms een ouderwetse reputatie te hebben, maar de Kanselarij van The Phoebus Foundation wekte het eeuwenoude luxueuze textiel in 2019 helemaal tot leven. In samenwerking met de Stad Aalst, de bedrijven Jan De Nul en Van de Velde, en de heren Willy Michiels en Jozef Dauwe organiseerde The Phoebus Foundation een sensuele en spannende tentoonstelling over kant.

PiKANT! bood een historisch overzicht van de kantgeschiedenis, van de 16de eeuw tot heden, maar verraste bezoekers ook met hedendaagse kanten kunstwerken. Een selectie met topstukken uit de eigen collectie oude meesters bracht – in combinatie met textielfragmenten, hedendaagse kunst en high fashion couture – het unieke verhaal van dit luxeproduct van eigen bodem. Kant is onlosmakelijk verweven met de geschiedenis van Vlaanderen. De kostbare familiestukken, die van generatie op generatie werden doorgegeven, kregen hier hun verdiende plaats in de schijnwerpers.

PiKANT! overtrof alle verwachtingen. In vijf maanden tijd trok de tentoonstelling meer dan 80.000 bezoekers. Kant was nog nooit zo levend.

Herbeleef de tentoonstelling!

Portretten met blikken en blozen

De vele portretten van de middeleeuwen tot de vroegmoderne tijd uit The Phoebus Foundation collectie vormden het ideale uitgangspunt voor het boeiende verhaal van de geschiedenis van de portretkunst.

Het historische Museum Snijders&Rockoxhuis bood hiervoor het uitgelezen decor. Bezoekers konden de portretten er in hun natuurlijke habitat bewonderen, in een verrassende scenografie van de bekende Antwerpse modeontwerper Walter Van Beirendonck. Gastheer was de 17de-eeuwse Antwerpse burgemeester en kunstverzamelaar Nicolaas Rockox himself. Een greep uit de lange rij portretkunstenaars: Quinten Metsys, Frans Floris, Jan Van Hemessen, Peter Paul Rubens, Antoon Van Dyck, Jan Cossiers en Jan Boeckhorst.

Op een wandeling door Antwerpen belandden bezoekers op diverse historische locaties, waar ze de verschillende aspecten van de portretkunst ontdekten. De Keizerskapel, die tegenover het Museum Snijders&Rockoxhuis ligt, was de perfecte setting voor middeleeuwse, religieus geïnspireerde portretten en drieluiken met stichtersportretten. In de Sint-Carolus Borromeuskerk op het Hendrik Conscienceplein ontdekten ze ontroerende kinderportretten en in Museum Vleeshuis toonden de monumentale schilderijen van Frans Snijders dat de vroegmoderne mens behalve van mode ook van gastronomie hield.

Bekijk de video

The Golden Age of Flanders

Waarom schildert Hans Memling haarfijn elk detail? Hoe slaagt Rubens erin om met enkele penseelstreken een effect teweeg te brengen waarop Steven Spielberg jaloers zou zijn? En waarom waren de Zuidelijke Nederlanden drie eeuwen lang het artistieke centrum van de wereld?

From Memling to Rubens toonde de Vlaamse kunst uit de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw zoals je ze nooit eerder zag. De tentoonstelling was een reis doorheen driehonderd jaar cultuurgeschiedenis, met in de hoofdrol: adembenemende topstukken uit de collectie van The Phoebus Foundation. Onbekende pareltjes van Hans Memling, Quinten Metsys, Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens en Antoon Van Dyck namen de bezoeker mee naar een wereld vol zotheid en zonde, fascinatie en ambitie. From Memling to Rubens ging over hertogen en keizers, over rijke burgers en arme heiligen, over kunstkamers als wijnkelders en over Antwerpen als Hollywood aan de Schelde.

From Memling to Rubens nam de bezoeker mee op een ontdekkingstocht doorheen het verleden. Je raakte ontroerd door de Vlaamse primitieven, zag de wereld door de bril van Mercator en Vesalius, en dompelde je onder in de barokke overdaad van Rubens en Van Dyck. From Memling to Rubens had het allemaal.

Voor het eerst presenteerde The Phoebus Foundation hoogtepunten uit haar collectie oude kunst in het buitenland. Een dergelijke prestigieus tentoonstellingsproject vroeg om een gepaste locatie. From Memling to Rubens vond daarom plaats in het Kadriorg Museum in Tallinn (Estland).

Het Kadriorg is niets minder dan een architecturale parel. Het recent gerestaureerde paleis werd tussen 1718 en 1725 gebouwd voor de Russische tsaar Peter de Grote. Hij doopte het gebouw en zijn idyllische omgeving ‘Kadriorg’ – in het Duits: Catharinenthal – als eerbetoon aan zijn vrouw, tsarina Catharina. Een liefdesverklaring om U tegen te zeggen: het Kadriorg geldt als een van de meest exquise hoogtepunten van barokarchitectuur in Noord-Europa.

Ooit was Tallinn de meest noordelijke van alle Hanzesteden. Vandaag is de prachtig bewaarde middeleeuwse stad een ideale bestemming voor een citytrip. Bovendien is een bezoek aan Tallinn eenvoudig te combineren met een uitstap naar de Finse hoofdstad Helsinki, of met een omweg naar de andere Baltische staten.Kortom: From Memling to Rubens bood je het beste van alle werelden!

Bekijk de video

The Story of a Girl Who Drove a Medieval City Mad

Na jarenlang intensief onderzoek en restauratie pakte The Phoebus Foundation uit met een grootschalig tentoonstellingsproject van het magistrale Dimpna altaarstuk: een meesterwerk van Goossen Van der Weyden, kleinzoon van de grote Rogier. Goossen creëerde het altaarstuk in het begin van de zestiende eeuw voor Antoon Tsgrooten, abt van de norbertijnenabdij in Tongerlo. Het veelluik vertelt het tragische levensverhaal van de heilige Dimpna, een Ierse prinses en de patrones van geesteszieken. Zij werd en wordt nog steeds vereerd in het Kempische Geel.

Het meer dan vijfhonderd jaar oude altaarstuk werd versneden, verwaarloosd, gevandaliseerd, gestolen en vergeten. Het restauratieproject van The Phoebus Foundation herstelde het altaarstuk in zijn voormalige glorie en liet het publiek kennismaken met het indrukwekkende resultaat.

In 2021 werden de panelen getoond in het Niguliste Museum in Tallinn (Estland), waar een interactieve scenografie de bezoeker onderdompelde in de bijzondere wereld van Dimpna. In het Niguliste Museum konden bezoekers de uitzonderlijke, eeuwenlang vergeten verhalen die tevoorschijn kwamen onder lagen stof en vuil ontdekken.

Bekijk de video